Publié : mer. 27 févr. 2013, 20:55
Sinon, les doigts glissent sans bruit parasite sur les Elixir nanoweb 
Sur ce forum on parle de tout ce qui touche à la lutherie, la guitare, ...
https://www.benoit-de-bretagne.com/forum/
https://www.benoit-de-bretagne.com/forum/viewtopic.php?t=11443
I kind of liken it to the Rosewood vs. Mahogany thing, in that there are very different interpretations or definitions of what sounds "bright". If you follow my description below, I liken PB's to rosewood and 80/20's to mahogany.
I have some rosewood dreads, and they are generally a bit bassier than their mahogany brother, and generally have more overtones, ring out longer, and to me are brighter through the trebles. The mahogany guitar is clearer throughout the register, with a more fundamental tone, which I think a lot of people describe as "bright". If you really listed to someone else play the different guitars, the rosewood guitars are brighter and sparkle more, but have more of a "wash" of sound. They are also interestingly enough, warmer through the mids and bass. I think the same is true of PB's vs. 80/20's.
The PB's have more warmth, brightness and overtones. The 80/20's have more clarity, a more fundamental tone, more bite and cut to the sound. But they aren't brighter, at least not when they settle down after an hour or two of playing a new set. The difference between clarity, fundamental tone, and cut of both Mahogany and 80/20 strings and the overtones, warmth, brightness and sustain of Rosewood and the PB's is something I hear described in a lot of ways and often the terms are swapped around. And different people hear different things and certainly describe what they hear differently.
I put PB's on my Rosewood guitars and 80/20's on my Mahogany to accentuate the qualities and differences of the different woods.
Tout à fait, et il y a autant d'oreilles différentes que de guitaristesRemi Preuller a écrit :Ca dépend aussi de guitariste tout de même
Remi Preuller a écrit :J'ai monté des bronze (Elixir) sur ma Martin et sur ma Jumbo (D'Addario 80/20), pour voir...
Comme je le dis plus haut ça a bien réveillé la Martin.
Je pense que ces gens doivent sans doute utiliser un jeu neuf ou plus par concert et que dans ces conditions prendre des cordes traitées reviendrait bien trop cherGrandcase a écrit :....
Vous, vous en pensez quoi ?
Tout à fait, ça m'était sorti de la tête... comme je ne suis pas un pro de la musique j'avais oublié cette dimension qui fait qu'un pro n'étant souvent pas indépendant, on peut mettre son avis sur le matos (qu'on lui donne généreusement sous conditions ) quasiment à la poubelleRemi Preuller a écrit :Alind, la plupart des musiciens célèbres sont "endorsés", ils ne paient pas leur cordes
Mais leur contrat ne leur permet pas forcément de dire la vérité...
...
C'est vraiRemi Preuller a écrit : On peut ainsi, Grandcase, rien qu'en allant sur le site d'Elixir, dresser une liste aussi impressionnante de guitaristes qui utilisent des cordes traitées.